Daltonschool 1 in Hasselt viert zijn tienjarig bestaan!

Daltonschool 1 in Hasselt vierde het afgelopen schooljaar zijn tienjarig bestaan. Opgericht in 2008 door Anne Smeyers, was Daltonschool 1 de eerste volwaardige Daltonschool in Vlaanderen! Daltononderwijs is een alternatieve vorm van onderwijs, gebaseerd op de inzichten van de Amerikaanse pedagoge Helen Parkhurst. Een vierde van de tijd krijgen de kinderen klassikaal les. Drie vierde van de tijd moeten ze zelfstandig of in groep werken. Zo kunnen ze eigen accenten leggen, al naargelang hun niveaus en interesses.

De inschrijvingen in Daltonschool 1 verliepen veel sneller dan verwacht. Reeds in het eerste bestaansjaar werden er wachtlijsten aangelegd voor de komende schooljaren. Wegens dit grote succes werd er al snel een nieuwe vestiging geopend op de campus van het Vrijwilligersplein. In september 2011 opende Daltonschool 2 zijn deuren. Ook met succes!

Voor de leerkrachten, ouders en kinderen van de Daltonschool is dit een bijzonder moment. Op vrijdag 20 april zullen zij samen terugblikken naar de meest memorabele momenten van de afgelopen tien jaar. Er worden ‘Dalton-awards’ uitgereikt voor het beste Daltonproject, het leukste Daltonfeest, het grappigste Daltonmoment, …

Verder ging de school een samenwerking aan met productiehuis Javornik om al deze herinneringen in een leuk filmpje te gieten. Leerlingen en leerkrachten vertellen in dit filmpje over hun ervaringen en belevenissen in de school. Roland Javornik werkte reeds eerder een aantal projecten met de Daltonschool uit, waaronder ‘Vreemd wordt vriend’ en ‘De Bal’.

Alle ouders werden uitgenodigd om op vrijdag 20 april samen het tienjarig bestaan te vieren. Er werd een kleine receptie voorzien met hapjes en drankjes. Nadien werd de avond afgesloten met een knallende afterparty!

GO! Next Daltonscholen Hasselt

Vrijwilligersplein 3, 3500 Hasselt